Íme az első poszt, ami a konkrét emberek működéséről szól. Szomorúbb lesz, mint az eddigiek.
Disclaimer: Igyekszem a blogot a lehető legtávolabb tartani az aktuálpolitikától, úgyhogy a következő bekezdés is csak illusztráció lesz.
Régen, sok évvel ezelőtt, amikor még kezdőként próbáltam evezni a politikai véleményformálás hullámos vizein, és az idealizmust többre tartottam, mint mostanság, volt egy választás, amikor az egyik párt a családi pótlék kiterjesztésével, a másik a családi adózás bevezetésével kampányolt. Próbálván eldönteni, melyik is a jobb ajánlat, a saját családom adataival végeztem gyors becslést (gyorsbecslést :)), és nem igazán találtam számtani különbséget.
Egy dologra nem gondoltam azonban: az eufemizmus jegyében a politikusok nem hangsúlyozták, hogy mi a valódi különbség a két dolog között. Adókedvezményt csak az tud igénybe venni, aki adózik. Adózik=dolgozik=nem ingyenélő. Persze az én csonka családomban nyilván nem volt különbség, mert édesanyám dolgozott és most is dolgozik.
A különbség az, hogy az egyik rendszer segélyezni akar, a másik munkára nevelni/kényszeríteni. (További ilyesmi fejtegetéseket láss a Konzervatóriumon.)
Más. (Másnak tűnik.)
Olvasok egy cikket, miszerint a kapitalizmustól több hal lesz a tengerben. (a cikkben levő angol hivatkozásokat is érdemes követni a magyarázatért, de ez is elég.)
Röviden: egyes halászhelyek durva túlhalászására azt a megoldást találták, hogy az éves halkvótát részvény formájában kiosztják a halászok közt. Így azok mintegy a magukénak érzik a helyet, és pusztítása helyett inkább vigyáznak rá, fejlesztik, hisz így részvényük is többet ér. Ügyes.
A cikk(ek) levonja(ák) a tanulságot: az embert az önérdekével lehet motiválni a helyes cselekedetre.
De itt abbahagyják. Nekem meg épp itt van a bibi: a halászok részvény nélkül is betarthatták volna a kvótát - ha be akarnák tartani. Az emberek elmehetnének dolgozni, ha akarnának és úgy tartanák, hogy a munkának van becsülete.
Röviden ismét: a kapitalizmus az emberiség alantas ösztöneire alapoz: önzés, félelem. Épp ettől működik. A nemes ösztönök nem motiválnak (eléggé), ezért nem működik se a kommunizmus, se a hippiség, se a tradicionális keleti stb. életforma, ha egyszer találkozik a sokkal individualistább, felsőbbségesen racionális (aki nem dolgozik, ne is egyék, de neked, aki dolgozol, ma itt a kánaán, utánad meg az özönvíz) nyugati kultúrával.
Én meg azt kérdezem: akkor érdemes egyáltalán? Ha az emberiség nem alkalmas ara, hogy jó legyen, akkor miért létezzen egyáltalán? (A jóságot inkább a halas példa szerint értem.)
(Lásd még a világbékés kommentemet a Konzervatóriumon.)
Mellékesen nagyon úgy tűnik számomra, hogy a jó és a rossz fogalma abszolút emberi. Állatok nem bíbelődnek ilyen ostobaságokkal. A gazella nem gondolja, hogy az oroszlán gonosz, amikor megtámadja (a gazellát), mint ahogy a fűről sincs véleménye, mikor megeszi (a gazella a füvet). Az embeen kívüli világ nem jó vagy rossz. Csak működik.
Szóval a Big Red Button award nyertese ma is az emberiség.
(p.s. bónusz történet: Ma séta közben egy anyát láttam a kocsiban tolt gyermekével. Egy idősebb nővel beszélgettek, aki dohányzott, és amikor leengedte a kezét, az pont a gyerek fejének magasságában lengedezett és füstölt. Nem bírtam szó nélkül megállni, mondtam, hogy azért nem kéne pont a gyerek mellett, ha már egyáltalán. Mire a nő félig gúnyosan, félig idegesen annyit mondott: ja, igaza van (és folytatta). Na ez az, amit nem értek az emberiségben. Ha tudjuk, hogy valami rossz, akkor miért csináljuk, legjobb meggyőződésünk ellenére?(Disclaimer 2: én sem vagyok tökéletes, a big red button engem is eliminálna mindenki mással együtt.))
Szerintetek?